Wednesday, September 19, 2018

Et velment svar om utviklingen på Nesodden

Gjesteblogger Geir Brandstadmoen 

Jeg tror de fleste som engasjerer seg i politikken gjør det med gode intensjoner, og at vår debatt har minimalt å gjøre med ditt indre følelsesliv, men gjenspeiler at vi nok har svært ulike visjoner for Nesodden.
Jeg tror ikke at du bevisst ønsker å rasere Nesoddens særpreg, men dessverre er det iblant som det gamle ordtaket sier: Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.
Da jeg i sin tid flyttet til Nesodden fra Oslo så jeg bare hvor mye jeg fikk for pengene, men over tid ble jeg veldig glad i denne underlige halvøya som virkelig er noe for seg selv. Men da så jeg også hvor sårbart det er, og hvor lett det er å gjøre uopprettelig skade. Det er dessverre altfor mange eksempler på byggeprosjekter på Nesodden som sårt hadde trengt politikere som hadde evnet å tenke helhetlig og se verdien av bevaring. Som du selv sa (og jeg ga deg berøm for) har Nesodden de siste årene vært preget av «lite planmessig utbygging.»
Jeg leste det du skrev om en sosial dimensjon i utbyggingen. Mitt problem er at det har Arbeiderpartiet sagt lenge, men det har i all hovedsak begrenset seg til festtaler. Hvis du nå offentlig bekrefter at Arbeiderpartiet skal omsette ordene til handling, så applauderer jeg det!
Jeg leste også det du skrev om ikke å bygge ned alt vi er glad i, og jeg vil gjerne tro deg på det. Men Skoklefallsletta er bare ett eksempel på det stikk motsatte. Hvis du nå faktisk tar avstand fra denne typen monsterprosjekter, så er det like gledelig som uventet.
Der jeg mener du forsøker å føre folk bak lyset er når du hevder at «Nesodden bare skal vokse forsiktig.» Det å planlegge 150 nye boliger hvert år er ikke å vokse forsiktig. Spesielt ikke når det ikke ligger inne noen begrensninger i forhold til at dette tallet kan øke betydelig. At arkitekt Bull-Hansen roser kommuneplanen har for meg langt mindre verdi enn de mange lokale som har innvendinger. Det er en grunn til at Beboeraksjonen på kort tid har fått rundt 1200 medlemmer. Neppe særlig overraskende er jeg en varm tilhenger av folket kommer til orde, og at viktige spørsmål bør avgjøres av folkeavstemninger.
Og ja – vi er enige om at debatten bør handle om løsninger, og at det bør legges til rette for at flere deltar i politikken. Avslutningsvis velger jeg derfor å ta din overskrift «jeg elsker offentlig debatt» på alvor, og håper det innebærer en ny tid med større åpenhet, og hvor spørsmål og innvendinger til flertallspartiene på Nesodden får konkrete svar og ikke bare generelle og uforpliktende utlegninger.
---
Innlegget som dette er et svar på ligger her
https://www.amta.no/debatt/nesodden/brandstadmoen/ordforer-wickholm-jeg-elsker-offentlig-debatt/o/5-3-435015

No comments: