Wednesday, November 5, 2008

Klasseforskjeller og politikerlønn.

At Rødt ønsker å redusere klasseforskjellene og dermed lavere lederlønninger, inkludert lavere ordførerlønn, er vel like oppsiktsvekkende som at sola står opp i øst. At næringslivsledere og krefter i Høyre og FrP synes slike tanker er en vederstyggelighet er jeg vant til. At SVs gruppeleder, Grete Maus, (AMTA 22. oktober) kaller innlegget som framsetter tanken for "usselt" og "lusent" er litt mer overraskende.
Jeg håper reaksjonen er mer uttrykk for et misforstått forsvar for ordfører Hinze Holm enn SVs politiske standpunkter. Hinze Holm trenger ingen våpendrager. Han er en meget dyktig leder som vil være et gullfunn for alle arbeidsgivere. Han jakter ikke på privilegier og viser ingen tegn til å miste bakkekontakten. Men det er ikke hans kvaliteter vi skal vedta.
Vi skal ta stilling til politikkergodtgjørelsene, deriblant ordførerlønn. Flertallet vil i fattigkommunen Nesodden – i historiske krisetider – øke disse med ca 33%. Dette handler om ordførerlønn, godtgjørelser for tillitsverv, møtegodtgjørelser osv. Rødt har foreslått det motsatte – å redusere.
Det er ikke ordførerlønna på kr 546 000 som er lusen på Nesodden. En slik lønn kan man leve svært godt av. Det er begynnerlønna i kommunen, kr 223 700 for et menneske i heldagsjobb som er lusen.
For 15 år siden, den gang lederlønningene i det offentlige begynte å ta av, spurte jeg min nye generaldirektør i NSB om han virkelig mente han var verdt 3 ganger så mye som en renholder. Da han så meg inn i øynene å sa ja, ble jeg skremt. For første gang møtte jeg jappeskiktet med oppblåst ego og manglende respekt for de som produserer verdiene på nært hold. Han forsvant etter noen år og store omstillinger som sløste vekk noen milliarder. Nå har de samme oppblåste egoene på verdensbasis bygd opp en spekulasjonsøkonomi uten basis i tilstrekkelig ærlig arbeid og laget en gedigen (finans)krise ut av det.
En sikker lærdom er at et samfunn uten respekt for de som skaffer oss mat på bordet, tak over hodet og omsorg når vi trenger det, går det dårlig. Ledere som hever seg over sine medarbeidere og tror de er mye klokere og mer verdt er bare dumme og innbilske.
Nesodden har ikke deltatt særlig i den jappefesten som stortingsrepresentanter og mange andre kommunestyrer har satt i gang for seg selv. Politikergodtgjørelsene på Nesodden er nøkterne sammenlignet med mange andre steder. Det skal vi være stolte av. Desto mindre grunn til å ville starte en slik fest hos oss nå.
Rødt foreslår at ordførerens lønn skal være det dobbelte av hva en nyansatt barnehageassistent får. Det er egentlig litt stor lønnsforskjell, men fordelen med systemet er at ordførerlønna vil stige i takt med minstelønna. Det er et godt prinsipp som kan legge fokuset for politikerne der det bør være.
Flertallet, inklusive SV, vil ha ordførerlønna til 2,7 ganger minstelønna i kommunen. Det får meg til å tenke på min gamle sjef. Noe har skjedd med SVs sjel. Da min far fikk jobb som faglig sekretær i SF(SVs forgjenger) fikk han lønn på kr 260 i uka. En betydelig lønnsnedgang for en arbeider på Spikerverket. Men å kunne bruke hele sin kraft på å forandre samfunnet var en så stor mulighet at han ikke nølte. Litt smalhals for oss 4 barn tror jeg vi lærte noe av. Grete Maus og SVs kommunestyregruppe har mye å lære av partiets pionerer.
Geir Christensen
Rødt Nesodden

No comments: