Sunday, June 21, 2015

Brukermedvirkning


Gjesteblogger Marina Holm Stenbråten
 
I følge Helse og omsorgsplanen er kommunens ambisjon at alle tjenester utøves med utstrakt grad av brukermedvirkning. Jeg vil arbeide for at dette ikke bare blir fagre ord, men en realitet i møte med kommunens i møte mellom kommunen, brukere , pasienter og pårørende.
Ifølge Folkehelsemeldingen (Meld. St. 19) skal framtidens helse og omsorgstjeneste være pasientens og brukernes tjeneste. Dette krever en tjeneste der pasienten står i sentrum, og der ingen beslutninger skal tas om meg som pasient men sammen med meg: Min behandling – min beslutning. Dette gjelder både den enkelte pasient og gjelder overordnet på systemnivå. Dette prinsippet er i hovedsak allerede nedfelt i pasientrettighetsloven.  Derfor handler dette om å endre praksis. Pasienter, brukere og pårørende skal være like viktige som fagfolk og politikere i endringer av tjenester, og kvaliteten skal vurderes ut fra pasientens perspektiv.
Jeg har takket ja til å stille som listekandidat for Rødt ved kommunevalget 2015. Grunnen er at Rødt er et parti som tror på et samfunn bygget på solidaritet og samarbeid. Samfunnet vårt preges av stadig større forskjeller mellom de som har mye og de som har lite.  Vi tror på frihet i fellesskapet, og på åpenhet, dialog og medvirkning. Rødt arbeider for et samfunn med like rettigheter for alle, og vil bidra til holdningen om at vi sammen utvikler et Nesoddensamfunn som legger til rette for gode liv for alle som bor her. Som kandidat for Rødt ønsker jeg å bidra til denne utviklingen.
Min erfaringsbakgrunn, engasjement innen interessepolitisk arbeid for funksjonshemmede, og yrkeserfaring som sykepleier innebærer at mine hjertesaker i politikken er innen dette feltet.  Det viktigste målet for meg som kandidat for Rødt er å snakke for de som ikke har en stemme, og å bidra til en utvikling av Nesoddenpolitikken som ivaretar behovene til de som vanskelig blir hørt.
Den norske velferdsstaten bygger på en sterk offentlig sektor med universelle velferdsordninger og fellesskapsløsninger. Vi ser nå hvordan dette er under stadig sterkere press, og hvor en svekket offentlig sektor åpner for å private løsninger for de som har råd, noe som øker klasseskillene. Rødt vil ha en sterk og demokratisk styrt offentlig sektor som møter folk med respekt og lydhørhet, og hvor pasienter, brukere og pårørende blir sett på som samarbeidspartnere og har innflytelse på utforming av tjenestetilbud både på individnivå og systemnivå.
Nesodden kommunes helse og omsorgsplan (2011 – 2020) viser at det mangler flere trinn i omsorgstrappen, blant annet alternative heldøgns botilbud til sykehjem. Planen beskriver imidlertid i liten grad konkrete differensierte tilbud og tjenester for mennesker med nedsatt funksjonsevne med behov for tjenester, eksempelvis brukerstyrt personlig assistanse. Dette gjelder mennesker i alle aldre, og hvor føringer fra myndighetene er at alle mennesker skal ha samme muligheter til aktive og uavhengige liv.

No comments: