Sunday, April 27, 2008

Åpent brev til RUTERdirektør Hanevold

Nei til hurtigbåt –din(RUTER) sin beslutning eller Fylkestingets?

På møte torsdag(3. april) gav du inntrykk av at fjerningen av hurtigbåten om kvelden ble gjort på bakgrunn av fylketstingets ønsker. Etter som fylkestinget ikke stilte ett eneste krav til rutetilbudet for Nesodden sin befolkning,når vedtak om anbud ble gjort kan det synes tilforlaterlig.

Men anbudsdokumentene ble behandlet av samferdselsstyret. (Riktignok ett juridisk dokument på over 60 sider som de behandlet på 2 dagers varsel) Der står dagens ordning beskrevet og at det er åpent for andre løsninger. Rutene skal korrespondere med dagens busstider og overfartstiden skal være på maksimalt 24 minutter.

Når RUTER(SL) på eget initiativ stilte spørsmålet om hurtigbåt åpent og i forhandlingene med valgte anbyder endte med at det ble borte, hvordan kan politkerne få ansvaret. Hvem påla deg(RUTER) å fjerne hurtigbåten på kvelden?

Dersom du ikke kan dokumentere hvilken politisk beslutning som ligger bak fjerningen, eller hvem som har gitt deg politiske signaler om at det er ønskelig, må du ikke ta ansvaret selv?

Så til argumentene.

Dispensasjon for å øke farten fra 8 til 13 km/t i indre havnebasseng.

Med Prinsen har denne dispensasjonen fra Oslo havn vært nødvendig for å klare snutidene på halvtimesrutene. Det er ikke noen stor dispensasjon, og er ikke nødvendig hvis toppfart på fjorden økes noe. På møtet vektla Hanevold at Oslo havn krevde ny søknad og at forhåndsgodkjenning ikke kunne gies. Med den kunnskapen – hvorfor søkte ikke RUTER øyeblikkelig om dispensasjon? Når søknad ikke sendes blir det jo ett selvbekreftende argument, og en avgjørelse som faktisk RUTER tar. (Det finnes vel ikke noe sted i verden du kan få dispensasjon fra regler før du har søkt).


Økt overfartstid til 23 minutter er en uvesentlig endring.

Mitt eget eksempel som skiftarbeider som ofte begynner eller slutter jobb 22:00 motbeviser det. Med hurtigbåt kan jeg reise hjemmefra 21:05 og rekke jobben på Oslo S kl 22:00. Uten hurtigbåt må jeg reise 20:35. Altså en halv time lenger reisetid. Det samme hjem igjen. Grovt sagt er forskjellen på hurtigbåt eller vanlig båt på arbeidsreiser for meg om daglig reisetid skal være 2 eller 3 timer. Eller om brutto arbeidsdag skal være 10 eller 11 timer. Det er av stor betydning for min livskvalitet. Det er mange av oss som har det slik. (Dette er en av årsakene til at jeg fra høsten av slutter å bruke RUTERE og går over til å kjøre bil.)

Hurtigbåt er samfunnsøkonomisk ulønnsom

Dette har Hanevold gjentatt så lenge spørsmålet om hurtigbåter på Oslofjorden har vært tema. Det er underlig at Osloregionen, som har den tetteste befolkningen og de største trafikkproblemene i Norge skulle ha ulønnsomme hurtigbåter, mens resten av kysten finner det meget lønnsomt. Nå er hovedårsaken til påstandene at hurtigbåtene kjøres for lite. Avskrivinger på båter som brukes bare noen timer daglig blir store. Dersom hurtigbåtene ble kjørt større deler av døgnet ville de bli samfunnsmessig svært lønnsomme.

Regnestykkene som er presentert er enda mer underlige. F.eks er lønnnsomheten på Prinsen presentert som svært dårlig på Slemmestadruten på den forutsetningen at alle avskrivninger belastes de ca 100 000 reisende på Slemmestadruten. Nesodden sine 300 000 belastes intet. Derfor burde Slemmestadruten nedlegges som ulønnsom og båten selges.(RUTER sitt forslag) Nå ville jo regnestykket – hvis det var alvorlig ment - gitt særs god samfunnsøkonomi på kveldsruta på Nesodden og gitt gode argumenter for å videreføre den. Slik har RUTER ikke argumentert.
Kan Hanevold forklare hvorfor hurtigbåter er spesielt samfunnsøkonomisk ulønnsomme i Oslofjorden?

Miljø-hensyn

Siste drepende argument mot hurtigbåter er at de har større utslipp enn sneglebåter. Det er sant, men Hanevold sitt argument mangler en dimensjon. Hurtigbåtene konkurrerer også mot biltrafikk. Hanevold må derfor bevise at ekstra forurensing fra bil(og buss) som følge av at hurtigbåtene fjernes er mindre enn det som spares på å gå over til sneglebåter. Det har han ikke forsøkt. Du er utfordret.

Rødt Nesodden
Geir Christensen

No comments: